Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna dotycząca profilaktyki raka prostaty. Na raka prostaty rocznie zachorowuje ok. 8 tys. mężczyzn. Kampania „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” zachęca mężczyzn do przełamania wstydu i zadbania o własne zdrowie.
Rak prostaty codziennie zabija dziesięciu mężczyzn. Najskuteczniejszą metodą przeciwdziałania tak wysokiej śmiertelności wśród populacji męskiej jest wczesna diagnostyka, a tym samym wykrycie choroby w jak najwcześniejszym stadium. Z roku na rok wzrasta tempo zachorowalności na raka gruczołu krokowego. Według danych Centrum Onkologii aż 7,11% ogółu zgonów nowotworowych stanowią zgony na raka gruczołu krokowego. Odsetek ten z roku na rok rośnie, a wynika to m.in. z niskiego poziomu świadomości mężczyzn znajdujących się w grupie zagrożonej ryzykiem, a także wstydu jaki niesie ze sobą ta choroba.
Rak prostaty jest złośliwą odmianą nowotworu atakującą zazwyczaj mężczyzn powyżej 45 roku życia. Zwykle nowotwór rozwija się w obwodowej części gruczołu i nie od razu uciska cewkę moczową. Wielu mężczyzn z rakiem prostaty cierpi też na łagodny przerost centralnej części tego narządu: często to właśnie jego objawy prowadzą do wykrycia nowotworu. Od zewnątrz prostatę otacza cienka warstwa tkanki łącznej, tzw. torebka. Początkowo guz pozostaje w obrębie torebki, z czasem jednak rozrasta się, przerasta torebkę i nacieka na okoliczne struktury. Rozsiew może także następować przez oddzielenie się pojedynczych komórek nowotworowych, które wychwycone przez sąsiednie węzły chłonne, przedostają się do chłonki i dają początek ogniskom przerzutowym. Jeszcze inna droga wiedzie przez krew – zwykle do kości kręgosłupa i miednicy. Lekarz podejrzewa raka, gdy podczas badania stwierdza obecność twardego guzka lub jeśli cały narząd jest twardy, a jego kształt nieregularny. Niestety bardzo małych guzów nie da się wyczuć. Wcześnie zdiagnozowany nowotwór prostaty jest całkowicie uleczalny – dlatego lekarze specjaliści podkreślają konieczność konsultacji urologicznych przy jakichkolwiek objawach zaburzeń ze strony układu moczowego.
Przełamanie wstydu przed badaniem prostaty i przerwanie milczenia to główne przesłania kampanii. Jednym z powodów, dla których mężczyźni unikają wizyty u lekarza jest niewiedza i strach przed chorobą. Kampania „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” ma na celu zmianę postaw, a zerwanie plastra z ust symbolizuje gotowość do mówienia o problemie.
– Na ogół starsi panowie przychodzą do lekarza gdy bolą ich kości lub gdy dochodzi do ich złamania na skutek przerzutów nowotworowych z ogniska pierwotnego choroby. A gdyby tylko w porę reagowali na pierwsze objawy i zgłaszali się na badania kontrolne moglibyśmy podjąć skuteczne leczenie dużo wcześniej. Dlatego jestem pełen nadziei, że kampania, którą stworzyła młodzież, ma szansę zmienić nastawienie mężczyzn do badań profilaktycznych i przekonać ich, że wstyd nie jest sprzymierzeńcem w walce z chorobą – mówi dr Janusz Meder, prezes Polskiej Unii Onkologii.
Kampania „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” skierowana do mężczyzn po 45. roku życia, ma na celu przekonanie ich do przełamania bariery własnych uprzedzeń i umówienia wizyty u lekarza.
Finalny kształt kampanii zyskał poparcie środowiska lekarskiego, pacjentów, a także specjalistów z zakresu reklamy i marketingu. W ramach kampanii powstał spot telewizyjny, spot radiowy, plakat oraz strona www.zbadajprostate.pl, na której poza wszystkimi elementami kampanii znajdziemy wiele przydatnych informacji dotyczących raka prostaty. Ponadto w emisję kampanii licznie włączyły się media ogólnopolskie i regionalne. Spoty radiowe można usłyszeć m.in. w Radiu Kolor, Radiu Pik, Radiu Plus Kielce. Od 23 sierpnia na wszystkich kanałach telewizji TVN będzie można również zobaczyć spot telewizyjny, a w najnowszym wydaniu Men’s Health plakat informacyjny nt. kampanii.
Organizatorem programu „Mam Haka na Raka”, jest Polska Unia Onkologii. Patronat honorowy nad programem objęli Minister Zdrowia, Minister Edukacji Narodowej, Polskie Towarzystwo Urologiczne, Rzecznik Praw Dziecka, Przewodniczący Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia. Partnerem strategicznym programu jest firma GlaxoSmithKline. Program wspierają środowiska pacjentów m.in. Stowarzyszenie Mężczyzn z Chorobami Prostaty „Gladiator”, Fundacja „Wygrajmy Zdrowie”, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie Kwiat Kobiecości, Fundacja Psychoonkologii „Ogród Nadziei” oraz Studenckie Towarzystwo Onkologiczne. Patronat medialny objęli Telewizja Polska Program 1, Rynek Zdrowia, Polskie Radio Euro, Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, a także portale Proto.pl, Intermen.pl, Senior.pl i Kampaniespoleczne.pl.
Właśnie przed chwilką mówiono o tej kampanii w wiadomościach w TV.Uważam,że to bardzo ważne badanie.Ja na pewno namówię Tatę do tego badania.A ty?Kogo namówisz?
NAMÓWMY SWOICH MĘŻCZYZN,TATUSIÓW,BLISKICH NAM MĘŻCZYZN
NA KONTROLNE BADANIA.
MOŻESZ URATOWAĆ KOMUŚ ŻYCIE